Jag saknar min faktura som skulle skickats via post. Vad gör jag?
Om du saknar din faktura som brukar skickas via post behöver du kontakta oss och be om fakturauppgifter, så att du kan betala den manuellt. Du kan även hitta din faktura på Mina Sidor eller i vår App “Mitt Bixia”.
Observera att du fortfarande är skyldig att betala en faktura som försvunnit på posten. För att undvika påminnelseavgift är det därför viktigt att kontakta oss i god tid innan förfallodatum.
Vad är det för månadsavgift jag betalar för mitt elavtal varje månad?
Månadsavgiften är en fast avgift per anläggning och finns för att täcka administrativa kostnader. Denna avgift är oberoende av hur mycket el som förbrukas.
Hur kan jag uppdatera min fakturaadress?
Om du vill uppdatera din fakturaadress kan du mejla in de nya uppgifterna till kundservice.
Vad är det för skillnad på elnät och elhandel?
För att lampan ska lysa hemma hos dig krävs två olika avtal – ett med elhandelsbolaget och ett med elnätsbolaget. Med elhandelsbolaget har du ett elhandelsavtal och det avser elen du använder. Ett elnätsavtal har du med elnätsbolaget, som äger ledningarna, och ser till att elen transporteras till dig. Du kan själv välja vilket elhandelsbolag du vill köpa el från, men elnätsavtalet måste du teckna med det elnätsföretag som äger nätet där du bor.
Bixia är ett elhandelsbolag och fakturan du får från oss avser din elförbrukning. Elhandelsbolagen tar betalt för den el du använder baserat på elpris per kilowattimme (kWh). Det tillkommer även en fast månadsavgift.
Elnätsbolaget ser till att elen kommer fram till ditt hushåll och de fakturerar dig separat. Du betalar en avgift för ditt abonnemang och en avgift för elöverföringen till din bostad. Via webbplatsen Nätområden.se kan du enkelt se vilket nätområde och nätbolag du tillhör. Du får alltså två fakturor som avser el – en från Bixia för din elförbrukning och en från ditt nätbolag för elnätskostnaderna.
Jag har råkat betala min faktura två gånger. Vad händer nu?
Normalt sett drar vi av ditt tillgodobelopp på nästkommande faktura och finns ytterligare tillgodo efter avräkningen räknar vi av det på dina framtida fakturor. Om du hellre vill att vi betalar tillbaka dina pengar ordnar vi såklart det. Kontakta vår kundservice med dina kontouppgifter så hjälper vi dig!
Jag har inte råd att betala min faktura denna månad, kan jag få anstånd på fakturan?
Om du inte har råd att betala alla dina räkningar bör du försöka prioritera att betala elräkningen. Den, tillsammans med hyra och hemförsäkring, är en av dina viktigaste räkningar. Om du trots detta har svårt att betala en viss faktura i tid kan du söka anstånd. Det innebär att fakturans betalningsdatum skjuts upp max 30 dagar.
Observera att det är viktigt att du ansöker om anstånd innan fakturans ursprungliga förfallodatum har passerat.
Fem saker som krävs för att söka anstånd:
- Fakturan du vill söka anstånd för har inte förfallit.
- Du har inga övriga förfallna fakturor från oss.
- Din föregående faktura har inte ett anstånd.
- Du har inte haft mer än två tidigare anstånd de senaste tolv månaderna.
- Du har inte en aktiv avbetalningsplan på någon tidigare faktura från oss.
Viktigt att tänka på: När du väljer att skjuta fram förfallodatumet på din faktura tillkommer det dröjsmålsränta på det ursprungliga faktureringsbeloppet.
Min faktura är ovanligt hög, varför?
Att priset på din faktura varierar kan bero på flera anledningar. Men det som påverkar din faktura är hur mycket el du använder - det vill säga hur många kilowattimmar (kWh) du förbrukar. Förbrukningen varierar ofta beroende på årstid och är generellt sett högre under de mörka och kalla månaderna på året.
För villakunder är förbrukningen ofta högre på vintern eftersom de då också betalar för uppvärmningen av sin villa. Lägenhetskunder som inte betalar för sin uppvärmning brukar inte märka av lika stora skillnader. Börja med att kontrollera om du förbrukat mer el än vanligt – det kan vara ett enkelt svar på en dyrare faktura.
En annan sak som påverkar din faktura har med ditt pris per kWh att göra. Har du ett rörligt avtal följer elpriset elmarknadens svängningar och varierar från månad till månad. Har du vårt förvaltade avtal Bixia Framtid varierar också priset varje månad. Detta eftersom det är baserat på både en förvaltad (prissäkrad) del och en rörlig del.
Hur ofta får jag min faktura och när skickas den?
Bixia fakturerar dig en gång i månaden. Men för att kunna fakturera dig behöver vi invänta mätvärden från ditt elnätsbolag så att vi kan fakturera dig för din faktiska förbrukning. I och med detta skapas fakturorna ofta under första eller andra veckan i månaden.
För att få din faktura så snabbt som möjligt rekommenderar vi ett digitalt leveranssätt av din faktura. Dessutom hittar du alltid din faktura direkt när den är klar på Mina Sidor eller i vår app “Mitt Bixia”.
Vilka fakturaleveranssätt finns det?
Vi kan leverera din faktura via e-faktura, e-postfaktura och pappersfaktura. Vi är även anslutna till Kivra om du önskar få dina fakturor till din digitala brevlåda.
Genom att välja ett elektroniskt fakturaleveranssätt hjälper du oss att minska vår miljöpåverkan och har alltid fakturan tillgänglig, även om du är bortrest när den ska betalas.
Hur räknar ni ut mitt timpris?
Timpriset sätts efter aktuellt marknadspris på elbörsen Nord Pool, ett pris som också kallas för spotpris. Spotpriset varierar från timme till timme och innevarande dygns spotpriser fastställs dagen innan. Med ett timprisavtal följer priset per kWh timpriset på elbörsen och du betalar för den el du använder varje timme, till det pris som gäller just då.
Månaden har 720 timmar och alla har ett unikt spotpris. På fakturan visas ditt snittpris för månaden.
Vad gör jag om personen som står på elavtalet har avlidit?
Om du vill avsluta abonnemanget eller skriva över det på någon annan behöver du kontakta kundservice. Är inte bouppteckningen klar ännu kan abonnemanget stå kvar på dödsboet så länge.
För att dödsboets post ska skickas till rätt adress är det viktigt att du anmäler en adressändring till Svensk Adressändring. Det är inte den ”vanliga” adressändringen du ska beställa, utan en tjänst som heter "Särskild Postadress". Ändringen går inte att göra online, utan kan endast beställas via deras kundtjänst på telefonnummer 020-97 98 99 eller 0771-97 98 99.
Ett dödsbo är en juridisk person och omfattas därför av våra särskilda avtalsvillkor för näringsidkare.