Nedladdning av app
Vad heter den nya appen?
Vår nya app heter Mitt Bixia 2.0, men kommer inom kort att heta Mitt Bixia – precis som vår gamla app.
Var laddar jag ner appen?
I App Store eller Google Play. Sök på Mitt Bixia 2.0.
Inloggning
Jag är kund hos er men kan inte logga in?
Mitt Bixia fungerar för dig som har svenskt personnummer och som kan legitimera dig med mobilt BankID. För att kunna logga in behöver du säkerställa detta:
- Att det är du som står på nätavtalet och att korrekt personnummer står på elhandelsavtalet.
- Att ditt elavtal med Bixia har startat. Om du är helt ny kund kan det ibland vara en fördröjning på ett par dagar.
Hur delar jag inloggningen till en familjemedlem?
Gör följande steg i Mitt Bixia för att bjuda in din familjemedlem:
- Gå till ”Min profil” och klicka på ”Familjedelning”.
- Fyll i din mejladress följt av familjemedlemmens mejladress. Klicka sedan på ”Skicka”. Du kan nu ses status för delningen på samma sida.
- Ett mejl skickas nu till din familjemedlem med en uppmaning att acceptera inbjudan. Hen behöver klicka på länken i mejlet och logga in med BankID för att acceptera delningen.
- När det är gjort får du, av säkerhetsskäl, ett mejl där du uppmanas logga in i Mitt Bixia och godkänna delningen. Du godkänner detta under ”Min profil” och ”Familjedelning”.
- Efter det får familjemedlemmen ytterligare ett mejl, denna gång med en bekräftelse på att delningen är klar och att hen kan logga in med BankID i Mitt Bixia.
Under ”Familjedelning” kan du se vilka personer som har tillgång till ditt konto och familjemedlemmen kan i sin tur se vilket konto hen har tillgång till.
Fungerar Mitt bixia om jag inte har svenskt personnummer eller har skyddad identitet?
Nej, appen fungerar enbart för personer med svenskt personnummer och mobilt BankID.
Fungerar appen för företag?
Nej, tyvärr inte. I dagsläget är appen endast utformad för privatpersoner och inloggning via BankID.
Felmeddelanden och felanmälan
Jag vill göra en felanmälan av appen. Hur gör jag?
För att göra en felanmälan av appen behöver vi få följande information från dig:
- Beskrivning och bild av felet.
- Tidpunkt när felet inträffade.
- Vilken enhet du använder samt vilket operativsystem du har.
Exempel: iPhone 8 plus, iOS 13,5,1 - Kundnummer och mejladress som är registrerat hos oss på Bixia.
Mejla ovanstående information till kundservice
Jag får upp felmeddelande om att jag saknar behörighet trots att jag är befintlig kund. Hur går jag till väga?
Det kan bero på att du precis har tecknat ett elavtal eller att ditt avtal inte är aktivt. Har du ett schablonmätt elavtal kan det ta upp till en månad innan du kan logga in i appen.
Faktura
Varför står det att min faktura är obetald och med ett minustecken?
Om det står att din faktura är obetald innebär det att du inte betalt den ännu. Så snart den är betald markeras den som det. Har du ett minustecken på fakturan avser det avdraget som görs för din solelsproduktion.
Avtal
Var hittar jag mitt produktionsavtal?
Du hittar alla avtal under “Min profil” och “Mina avtal”.
Hur byter jag mellan avtal i appen?
Du kan byta avtal under “Min profil” och “Mina avtal”.
Förbrukning
Är mina förbrukningsuppgifter uppskattade eller definitiva?
De historiska värden som visas i appen gäller för just ditt hushåll och är inte någon generell uppskattning.
Hur kan jag följa min elförbrukning timme för timme? Och vad gör jag om jag inte kan se den på timnivå?
Om du har ett timprisavtal, eller annat avtal med timmätning, kan du se din elförbrukning per år, månad, dag och timme i appen. Har du ett månadsmätt avtal (till exempel rörligt eller fast pris) kan du se din elförbrukning per år och månad. Statistiken hittar du under ”Statistik” i menyfältet.
Kan jag få mer detaljerad förbrukningshistorik i appen?
Ja, med vår realtidsmätare kan du se din elförbrukning ner på 10-sekundersnivå – oavsett elavtal. Realtidsmätaren identifierar också effekttoppar och informerar om belastning per fas.
Spotpris
Hur kan jag följa spotpriset i appen?
I appen finns en spotprisgraf som visar dagens och morgondagens eller dagens och morgondagens spotpris – exklusive elcertifikat, elskatt, moms och andra eventuella påslag. Du hittar grafen under "Hem".
Är spotpriserna som visas i appen det pris jag betalar?
Nej, i appens spotprisgraf visas Nord Pools spotpriser – alltså det pris som elhandelsbolag köper och säljer el för. Spotpriset sätts timme för timme och styrs av tillgång och efterfrågan. I appens spotprisgraf ser du, oavsett vilket elavtal du har, dagens och gårdagens spotpris eller dagens och morgondagens spotpris – exklusive elcertifikat, elskatt, moms och andra eventuella påslag. Inom kort kommer det vara möjligt att se även utan moms.
Kommande dygns spotpriser läses in klockan 13:00 varje dag.
Varför uppdateras inte spotpriserna i appen när jag öppnar den på nytt?
I appens spotprisgraf ser du, oavsett vilket elavtal du har, dagens och gårdagens spotpris eller dagens och morgondagens spotpris – exklusive elcertifikat, elskatt, moms och andra eventuella påslag. Att datan inte uppdateras när du går in i appen igen kan bero på att du redan är inloggad och att uppdateringen inte laddas in. I detta fall kan du prova att ladda om appen. Det kan också bero på att morgondagens spotpriser inte släppts ännu. Nord Pool släpper morgondagens spotpris klockan 13:00 varje dag och då uppdateras de även i appen.
Hur ser jag historiska spotpriser?
Tyvärr finns inte denna funktion i appen ännu, men du hittar historiska spotpriser hos nordiska elbörsen Nord Pool.
Smart laddning
Hur fungerar smart laddning?
Smart laddning är en smart funktion som ser till att din elbil bara laddas utifrån särskilda kriterier – till exempel under en särskild tid och under en period när spotpriset är som lägst. Om smart laddning är aktiverat kan du sätta i laddsladden i bilen direkt när du kommer hem, utan att oroa dig för att bilen laddar under dygnets dyraste timmar. Smart laddning optimerar alltså din laddning så du sparar pengar.
Finns smart laddning i appen Mitt Bixia?
Ja! När du lagt in din laddbox och elbil i Mitt Bixia kan du aktivera smart laddning under ”Smart hem”. Med smart laddning planerar och utför vi din laddning på den bästa tidpunkten, baserat på när spotpriset är som lägst.
Jag använder smart laddning i appen. Varför börjar bilen ladda direkt även om priset är jättehögt?
I dagsläget tar det upp till 15 minuter innan vi får information från din bil eller laddbox när du kopplar in bilen. Det innebär att laddningen startar oavsett pris, men bara en kort stund innan vi fått en statusuppdatering.