Vi ringer inte och ber dig logga in med ditt Bank-ID eller uppge andra personliga uppgifter. Lämna aldrig ut dina koder eller lösenordsuppgifter.

Bixia logo
Meny

"Det var viktigt att komma in med rätt inställning"

I januari 2020 började Philip som innesäljare på Bixia. Senare fick han möjlighet att arbeta med större kunder som Account Manager och idag, nästan fem år sedan han började på Bixia, antar han helt nya utmaningar i sin roll som tillförordnad gruppchef på kundcenter.

För många är nog Philip en klassisk fotbollskille som både syns och hörs. Men bakom den fasaden finns en ödmjuk och jordnära person som hjälper sin morfar med hans skogsbruk, jagar med familj och vänner eller tar en löptur i skogen.

– Min familj jagar och jag brukar haka på och ta med några vänner och min sambo. Så vi kan vara upp till 10 personer.

Ett riktigt jaktlag med andra ord?

– Haha ja, säger han med ett skratt.

Spenderar du mycket tid med din familj?

– Ja, mina föräldrar har en gård utanför Vikingstad och morfar har en gård utanför Åtvidaberg, så jag är där, ja nästan varje helg. Det är jättemysigt. Nu håller jag och Katja, min sambo, på att göra om en av morfars lador till vårt bröllop också. Det tycker hon är sjukt kul.

Du började nyligen som tillförordnad gruppchef på kundcenter – din tredje roll på fem år. Hur har du hunnit med så mycket?

– Jag är nog lite rastlös och måste hela tiden sätta upp nya mål för mig själv, annars känns det som att jag står still och det tycker jag är tråkigt. På Bixia har jag fått chansen att utvecklas om och om igen, så jag har inte behövt söka mig till nya platser för att få nya utmaningar.

Vad är det roligaste med din roll, nu när du hunnit landa lite?

– Att coacha! Min uppgift är ju att hjälpa till, ge tips och trix och peppa mina medarbetare att vilja sälja. Det är jättekul!

Vilka knep tycker du fungerar bäst när du coachar dina medarbetare?

– För mig handlar det om inställning. Både i försäljning, men också hur vi är på jobbet. Även om det bara handlar om småsaker så gör inställningen stor skillnad och det försöker jag förmedla i min coaching. Positivitet smittar av sig och skapar en bättre gruppdynamik.

I både rollen som innesäljare och Account Manager hade Philip fokus på sin egen försäljning direkt mot kund – även om han hanterade större företagskunder och frågor om batterilagring när han var Account Manager. Nu ligger fokus i stället på ledarskap och att coacha andra att sälja.

Vad var det som fick dig att byta riktning?

– Jag har länge velat prova ledarskap, men tänkte att det var om kanske fem år. I stället fick jag chansen snabbare.

Var du nervös inför din nya roll?

– Ja, faktiskt. I början tyckte jag att det var jobbigt att inte veta hur jag skulle få rätt respekt eftersom jag är ung. Så det har jag fått jobba med. Men redan från början var jag tydlig med det till Kyra, min chef, och hon har försökt att peppa mig. Jag har ju bra kompetens om elmarknaden och många kan lära sig av mig också.

Så du fick ändra din inställning?

– Haha ja, jag har fått ändra min inställning och inte se på min ålder som något negativt, utan som snarare en styrka.

Och så blev det. Redan från start kändes rollen naturlig och Philip berättar att mycket är tack vare inställningen han gick in med.

– Det hade inte blivit bra om jag gick in med inställningen att ”Nu ska jag visa vem som bestämmer”, utan jag tror att det var viktigt att komma in med en ödmjuk inställning och säga ”Det här är jag, jag är ny och ung, men jag kommer göra mitt allra bästa för att ni ska lyckas”. Det är så man bygger tillit tänker jag.

Vad har varit det mest utmanande?

– Att tackla allas olika personligheter har nog varit det mest utmanande. Att det är tufft att jobba med människor har man ju alltid vetat. Människor är olika och det tycker jag är väldigt fint, men det i sig är ju också en utmaning. Och kanske att man ibland måste vara lite gnällig, men det är ju för allas bästa.

Vilket är ditt bästa råd till någon ung som också vill jobba med att coacha andra?

– Att det går med rätt inställning!

Uppdaterad: 13 januari 2025
Kontakta sidansvarig