- Det är vetenskapligt belagt att människor mår bra av att agera när man är i kris, oavsett vilken kris det handlar om. Att bli passiv och apatisk är det värsta som kan hända när det gäller klimatet. Så vi vill engagera så många som det bara går att vilja agera och kräva förändring, säger Maria Soxbo, en av Klimatklubbens grundare.
Klimatklubben startade som ett konto på sociala medier.
- Vi tre hade ganska stora nätverk på sociala medier och kände att vi kunde använda dem på ett bättre sätt och engagera människor. Jag är stolt över att vi tog något som i grunden var jobbigt och vände det till något som blev bra, att vi inte lät det stanna vid en tanke utan faktiskt agerade och satte en boll i rullning, säger Maria Soxbo.
Podd, bok och lokala nätverk
Sedan starten har Klimatklubben engagerat tusentals människor i klimatfrågan, med enkäter, rapporter, inlägg på sociala kanaler, podd, bokutgivning och lokala nätverk.
- Om vi skulle få den här prispengen skulle vi använda den till att anlita en projektledare för att ta Klimatklubben till nästa nivå. Vi driver Klimatklubben ideellt, och hoppas kunna samla in pengar för att skala upp verksamheten ordentligt.
Det långsiktiga målet med Klimatklubben? Att inte behövas alls, säger Maria Soxbo.
- Vi finns ju enbart för att det finns ett stort och akut problem. Men det kortsiktiga målet är att vi ska bli en ännu större kraft att räkna med. Det blir lättare att sätta press på beslutsfattare och driva frågor ju fler vi är.
Motiveringen till nomineringen lyder
Klimatklubben samlar tusentals röster för att driva förändring. Klimatångest vänds till handlingskraft, gemenskap, engagemang, kunskap och långsiktig samhällspåverkan. Därför är Klimatklubben väl värda att nomineras till Klimathjälte och är en röst att räkna med, nu och framöver.