Vi ringer inte och ber dig logga in med ditt Bank-ID eller uppge andra personliga uppgifter. Lämna aldrig ut dina koder eller lösenordsuppgifter.

Bixia logo
Meny
söklogotyp

Oseriösa elbolag skapar osäkerhet

En pappa pratar i telefon med ett livligt barn i famnen. Han berättar om oseriösa elbolag som lurar kunder.

En pappa försöker ha fokus på samtalet i mobilen samtidigt som han sitter med sitt livliga barn i famnen.

Har du råkat ut för aggressiv telefonförsäljning eller känner någon som har gjort det? Tyvärr blir detta allt vanligare och elbranschen är extra utsatt. Som ett krafttag mot dessa bolag kan du här läsa mer om tips, varningssignler och dina rättigheter.

Var vaksam inför löften om billigare pris

Ditt nuvarande elavtal och elpris är inget andra elbolag kan se eller kan ta reda på. Erbjudanden som lockar med ett billigare pris, utan att du talat om vad du betalar idag, ska du därför ta med en nypa salt. Råkar du ut för telefonförsäljning som inte känns bra, lita på din magkänsla och avsluta samtalet.

Världens bästa elavtal?

Har du fått ett bra erbjudande som du vill undersöka närmare?
Testa elbolaget som ringer dig med följande motfrågor.

  • Säljarens namn och telefonnummer till kundtjänst. Ett fungerande telefonnummer till kundtjänst är ett gott tecken.
  • Fråga efter information via e-post eller brev så att du får läsa i lugn och ro. Oseriösa bolag vill ha snabb acceptans och kommer inte skicka information till dig.
  • Be säljaren att återkomma en annan dag. Du hinner se över de varningslistor som vi kommer att tipsa dig om.

Oseriösa försäljningsmetoder

En viktig sak att känna till är att det inte räcker med ett muntligt avtal när en försäljare ringer upp dig. För att teckna avtal måste du skriftligen acceptera anbudet genom vanlig underskrift eller elektroniskt. Alla seriösa bolag vet att lagen kräver detta.

Hotfulla försäljningsmetoder förekommer och strider mot allt vad elbranschen står för.
Ett bolag som påstår att elen kommer stängas av om du inte omgående tecknar avtal ska du inte ens tala med. Ge inte någon acceptans utan tacka nej och avsluta samtalet.

Nyttja din ångerrätt

Telefonförsäljning regleras av distansavtalslagen. Som grundregel gäller 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans, räknat från det datum som avtalet tecknades.
Säljaren ansvarar för att informera dig om ångerrätten innan avtal tecknas, annars kan ångerfristen komma att förlängas upp till ett år.

Kom ihåg att ett muntligt avtal med en telefonförsäljare som ringt upp dig varken är bindande eller kan göras gällande.

Att bestrida en faktura

Att bestrida en faktura innebär att du motsätter dig att betala och anger varför eller på vilket sätt fakturan är felaktig. Om du vill bestrida en faktura ska du omgående kontakta företaget som skickat den. Det ökar dina möjligheter att få rätt i frågan. Skicka ett mejl med ditt fakturanummer i ämnesraden och berätta kortfattat varför du bestrider fakturan.

Spara alla mejl och annan kommunikation som rör ditt ärende, det kan vara bra att kunna visa upp i ett senare skede.

Varningslistor du kan ta del av

Konsumentverket

En gång i kvartalet publicerar Konsumentverkets energimarknadsbyrå en uppdaterad lista över svartlistade elbolag. Syftet är att belysa vilka elbolag som har fått flest anmälningar från privatpersoner till Konsumentverket. I Sverige finns över 100 olika elbolag och majoriteten har väldigt få anmälningar emot sig. En placering på konsumentverkets lista är en stark indikation på en oseriös verksamhet.

Klagomålsinformation - Konsumenternas energimarknadsbyrå

Svensk Handel

Svensk Handel tar fram en varningslista som fokuserar på oseriösa försäljningsmetoder. På listan nämns bland annat vilka tillvägagångssätt och felaktiga erbjudanden bolagen använt sig av. Du kan också ta del av hur andra har upplevt kontakten med bolagen och vad de har råkat ut för.

Varningslistan - Svensk handel

Schyssta elbolag

Det är viktigt att du känner dig nöjd och litar på ditt elbolag. Certifieringen Schysst elhandel innebär i korthet att elbolag förbinder sig att leva upp till 18 viktiga kundlöften. Det kan handla om att förenkla presentationen av priser, villkor och avtal.

Här kan du läsa mer om Schysst elhandel och om hur vi på Bixia arbetar för att upprätthålla och öka vår kundnöjdhet.

Schysst elhandel - Bixia

Källor:

Bixia
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Svensk handel

Fler artiklar som kan intressera dig

Uppdaterad: 17 september 2024