Vi ringer inte och ber dig logga in med ditt Bank-ID eller uppge andra personliga uppgifter. Lämna aldrig ut dina koder eller lösenordsuppgifter.

Bixia logo
Meny
söklogotyp

Att tänka på vid flytt – checklista

En man och en kvinna bär flyttlådor i en trappuppgång. De är glada eftersom de följt en bra checklista vid flytten.

En man och en kvinna bär ner flyttlådor i en trappuppgång.

Mycket att tänka på inför flytten? Med vår checklista får du tips på vad som är viktigt att fixa innan det bär av. Vi guidar dig genom allt från flyttanmälan och hemförsäkring till elavtal, packning och magasinering.

✔ Flyttanmälan (adressändring vid flytt)

När du ska flytta till en ny bostad behöver du anmäla till Skatteverket att du byter folkbokföringsadress. Det kallas för att göra en flyttanmälan. I Sverige är det lag på att göra en flyttanmälan om du byter adress i över ett års tid. Anledningen är att myndigheter ska kunna hantera dina rätt- och skyldigheter på ett korrekt sätt, och att du ska få din post till rätt adress.

Så gör du en flyttanmälan

Flyttanmälan gör du enkelt via Skatteverkets hemsida, förutsatt att du har e-legitimation. Saknar du e-legitimation kan du göra flyttanmälan på en pappersblankett som du också hittar på sajten. Båda alternativen är helt gratis.

Ändra din adress i god tid innan flytten. På så sätt kan du vara säker på att ändringen har gått igenom när du flyttar in.

Flyttanmälan – Skatteverket

✔ Hemförsäkring vid flytt

Du behöver oftast inte säga upp din hemförsäkring vid en flytt. Kontakta istället ditt försäkringsbolag för att uppdatera adress och eventuellt boendeform. Det sistnämnda gäller om du flyttar exempelvis från hyresrätt till bostadsrätt eller från bostadsrätt till villa.

✔ Flytta elavtal

Alla som har el i sin bostad har två elavtal, ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. Elnätsbolaget äger och ombesörjer elnätet där du bor och elhandelsbolaget säljer elen du använder till dig. Förutsatt att elkostnaden inte ingår i din bostad, behöver du flytta eller säga upp båda avtalen när du flyttar.

  1. Kontakta ditt nuvarande elnätsbolag
    Flyttar du till ett nytt boende inom samma elnätsområde behöver du kontakta ditt elnätsbolag och meddela din nya adress. Flyttar du till ett annat elnätsområde behöver du istället säga upp ditt nuvarande avtal. Därefter kontaktar du din nya elnätsleverantör och tecknar avtal på din nya adress. Glömmer du att flytta eller säga upp ditt nuvarande elnätsavtal riskerar du att behöva betala elräkningen i din gamla bostad. 

  2. Kontakta valfritt elhandelsbolag
    Efter att du slutit ett nytt elnätsavtal, behöver du flytta eller byta ditt elhandelsavtal. Om du inte gör det kommer du fått ett så kallat anvisningspris från ditt elnätsbolag, vilket är betydligt dyrare.

    Vi länken nedan kan du snabbt och enkelt flytta ditt elhandelsavtal, eller teckna nytt avtal om du inte redan är kund hos oss.

    Flytta ditt elavtal

✔ Övriga abonnemang

Förutom elavtal har du garanterat flera andra avtal kopplade till ditt boende. Vilka och hur många varierar såklart utefter din boendesituation. Vissa avtal kan du flytta med medan andra behöver sägas upp. Kom ihåg att kontakta leverantörerna av olika avtal i god tid. På så sätt kan du undvika att betala dubbla kostnader på grund av eventuella bindnings- och uppsägningstider. Här är några vanliga avtal du behöver komma ihåg att säga upp eller flytta.

  • Internet
  • Avfallshantering
  • VA-avtal
  • Fjärrvärmeavtal
  • Parkering
  • Larm

✔ Rutavdrag vid flytt

I samband med att du flyttar kan du få rutavdrag för flyttstädning och för flyttfirman. Rutavdraget innebär att du får dra av 50 procent på arbetskostnaden. Maxsumman för rut- och rotavdrag är 75 000 kr per vuxen person och år. Det innebär att du behöver lägga ihop flytt- och städfirmans rutavdrag med eventuella övriga rot- eller rutavdrag du har gjort under året.

De flesta flytt- och städfirmor kan ordna så att du får rutavdraget direkt på din faktura. Säg därför till redan vid bokning att du önskar använda avdraget.

Mer information om villkor för RUT-avdrag hittar du hos Skatteverket.

Villkor för att få rutavdrag – Skatteverket

✔ Anlita flyttfirma

Väljer du att anlita en flyttfirma är det en bra idé att lägga lite tid på att välja rätt företag. Men vad kostar en flyttfirma? Idag finns många firmor som lockar med allt för låga timpriser och kontant betalning vilket bör ses som en varningssignal. Läs därför på om olika företag och recensioner från kunder innan du bestämmer dig.

Kontrollera att firman har giltig försäkring

Kontrollera även att flyttfirman har en giltig försäkring som skyddar dina saker under flytten. När du anlitar en flyttfirma gäller nämligen inte din egen hemförsäkring som skydd, vilket är fallet om du flyttar på egen hand.

✔ Packa inför flytt

Att vara ute i god tid är A och O för en så harmonisk flyttupplevelse som möjligt. Räkna med en dag per rum och en flyttkartong per kvadratmeter. Det kan låta mycket men stämmer ofta ganska bra. Tänk också på att flyttpacka smart, så att du vet var du har dina grejer.

Här är några enkla bra tips att förhålla sig till:

  • Gör en rensning bland dina saker innan du börjar packa. Det underlättar både vid själva flytten och känns befriande när du anländer till ditt nya hem.
  • Packa lådorna väl för att utnyttja utrymmet maximalt.
  • Lämna inget rörelseutrymme i lådorna. Det ökar risken för att saker går sönder när lådan flyttas.
  • Emballera ömtåliga saker noggrant. Det är vanligt att använda tidningspapper, men trycksvärtan riskerar att färga av sig på glas och porslin. Ett tips är därför att köpa hem en rulle silkespapper. Det är en relativt billig investering som gör jobbet utan risk för tråkiga märken.
  • Placera tunga saker i botten och lättare saker överst.
  • Märk upp innehållet på sidan av lådorna. På så sätt ser du enkelt vad de innehåller både när de ska lastas och när du ska packa upp innehållet.

✔ Magasinering

Idag är det vanligt att magasinera prylar i samband med flytt. Kanske vill du ställa undan saker inför visning, eller är i behov av förvaring i väntan på ditt nya hem. Kom ihåg att se över att prylarna är försäkrade. På så sätt är du skyddad om olyckan mot förmodan skulle vara framme.

Försäkring vid magasinering

När du förvarar ägodelar utanför ditt hem behöver du se till att de täcks av en försäkring. Upp till ett visst belopp täcks saker utanför hemmet av din vanliga hemförsäkring, men hur högt det beloppet är beror på vilken försäkring du har. Är sakerna värda mer än vad som täcks i hemförsäkringen, eller om du vill lagra stöldbegärliga saker, bör du skaffa ett särskilt magasineringstillägg hos ditt försäkringsbolag. Ta reda på om företaget erbjuder någon form av försäkring. Vissa gör det medan andra hänvisar till hemförsäkringen.

Innan du väljer aktör för magasinering

  • Jämför priser och tillgänglighet.
  • Se till att magasineringen har bra säkerhet gällande, brand, inbrott eller vattenskador.
  • Var medveten om att förrådslagring hos en privatperson kan innebära att magasineringsförsäkringen ger ett mindre omfattande skydd än hos ett företag. Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller.

Källor:

Boupplysningen

Länsförsäkringar

Skatteverket

 

Fler artiklar som kan intressera dig

Uppdaterad: 05 juli 2024